Decàleg de les Jornades de Jóvenes en Investigación Arqueológica
(JIA)
1)
Les
JIA són un acte científic realitzat pels i per las joves investigadors/es en
arqueologia, entenent com a tal els/las qui no hagin llegit la seva tesis doctoral. Això inclou tant al Comitè
Científic com al Comitè Organitzador, als i a las coordinadors/es i als i a las
ponents.
2)
El debat en Arqueologia serà l’eix
ideològic i estructural de les JIA. Les sessions hauran d’estar enfocades cap a
la discussió o el debat sobre els temes plantejats en sessions i taules rodones.
Aquest tipus de continguts prevaldran sempre per sobre de les meres
presentacions de dades.
3)
La mobilitat de las jornades dins de la
Península Ibérica haurà de quedar garantida. No es podrà repetir seu/institució
en anys consecutius. La mobilitat s’haurà de decidir en les jornades de cada
any per part del Comitè Científic i del públic assistent a les jornades (veure
apartat EL Comitè Científic i el de Bases a tenir en compte al presentar una
candidatura...).
4)
Les
jornades tindran una periodicitat anual
i es celebraran sempre durant el mes de maig.
5)
Les
JIA hauran de ser organitzades per un
col·lectiu de joves investigadors/es vinculat a la institució on es celebri
cada edició, que constituirà el Comitè
Organitzador. S’evitaran els personalismes en tot moment, essent sempre el
col·lectiu com a tal la part visible de les tasques d’organització i
publicació. Aquest col·lectiu bé pot ser el grup d’estudiants de doctorat d’un
departament universitari o una associació, de totes maneres des del Comitè
Científic s’aconsella la constitució d’una associació pel bé de la comunitat
que formem i perquè facilita tant l’organització de les JIA com la possibilitat
de subvencions.
6)
El Comitè Científic serà la figura que supervisarà i col·laborarà en el desenvolupament
de les JIA juntament amb el Comitè Organitzador (veure apartat El Comitè Científic). Sempre que sigui
possible, la totalitat del Comitè Científic haurà d’acudir a la celebració de
les Jornades.
7)
A
cada edició de les JIA es deliberarà l’elecció
de la seu per l’any següent (veure apartat EL Comitè Científic i el de Bases
a tenir en compte al presentar una candidatura...).
8)
És
necessari, sempre que sigui possible, que hi hagi membres d’ambdós sexes a l’organització de les Jornades.
9)
El preu de la matrícula a les JIA haurà de
ser el més reduït possible. En aquest sentit, hauran d’oferir-se dues formes
d’inscripció: amb i sense dret a les actes.
10)
Les
Jornades hauran de comptar necessariament amb un percentatge substancial de finançament extern (de per lo menys el
40%), per que les despeses de l’organització no recaiguin principalment en las i
els participants i assistents.
11)
S’estableix
l’obligatorietat de la publicació d’unes
actes. Hauran d’oferir-se en suport de paper, i difondre’s també per
Internet en format electrònic. En el cas de que no es pugues publicar en paper,
el Comitè Organitzador haurà de comunicar els motius pertinents al Comitè
Científic abans de la celebració de les Jornades per que aquest pugui prendre
una decisió consensuada al respecte. De ser publicades exclusivament en format
electrònic (prèvia decisió del Comitè Científic), el preu de la matrícula haurà
de reduir-se considerablement (veure apartat Bases a tenir en compte al presentar una candidatura...). Al mateix
temps, s’exigeix un mínim de difusió
de las actes (25 obres completes) entre les biblioteques dels principals centres/universitats
peninsulars d’investigació, a raó d’un per regió com a mínim. Es recomana la
difusió de les actes a nivell europeu e internacional sempre que sigui possible,
per facilitar l’accés a les mateixes fora del territori peninsular. Per altre
banda, les actes hauran de ser publicades abans de la celebració de la següent
edició de les jornades.
12)
El
Comitè Organitzador haurà de redactar una memòria
final en un termini de 2 mesos després de la finalització de les Jornades
que serà publicada a Internet i enviada, al seu torn, al Comitè Científic. Haurà
de contenir un apartat descriptiu de les activitats realitzades; una exposició
detallada dels índex de participació, assistència i repercussió de les
Jornades; una memòria econòmica detallada; i s’hi annexarà tota la documentació
emesa públicament pel Comitè Organitzador (convocatòries, circulares, etc.).
13)
Es
vetllarà per l’ús d’un llenguatge no
sexista a la celebració de les Jornades i a tota la documentació prèvia i
posterior a l’acte.
14)
S’ha
de donar la possibilitat de participar a les JIA tant dins de les sessions programades i taules rodones (amb presentacions orals
o pòsters adscrits a aquestes sessions) com mitjançant pòsters de temàtica lliure. Totes aquestes propostes de pòsters
lliures seran acceptades, sempre i quan reuneixin les condicions de qualitat
necessàries i estiguin signats per joves investigadors/es, respectant les
limitacions logístiques, formals i econòmiques de cada JIA.
15)
L’organització
de cada edició s’ajustarà a un calendari i a un esquema predeterminat. En
primer lloc, es publicarà una convocatòria de sessions a mitjans de setembre de
l’any anterior a la celebració de les Jornades, que tancarà el període
d’acceptació de sessions abans del 15 de
desembre. En aquest moment, el Comitè Organitzador i el Comitè Científic escolliran
les sessions que més s’apropin als interessos de la convocatòria (veure punt
16), prenent sempre en consideració la filosofia de les JIA d’afavorir el debat
i la discussió, a més de poder acollir el major nombre possible de joves investigadors/es.
Abans del 15 de gener es faran
publiques les sessions escollides que composaran l’esquelet de l’edició de les
JIA, obrint-se el període per la presentació de propostes de treballs dins de
cadascuna de les sessions, així com pels pòsters independents. A mitjans de març els i las coordinadors/es
presentaran al Comitè Organitzador cadascuna de les sessions tancades. A partir
d’aquest moment, es publicarà el programa de les Jornades i s’obrirà període de
formalització d’inscripcions i pagament de matricules, sempre amb 2 mesos d’antelació
a la celebració de les JIA.
16)
Entre
les sessions proposades, el Comitè Organitzador
seleccionarà en tot cas un 75%, mentre que el Comitè Científic seleccionarà el 25% restant.
ššš
-El Comitè
Científic-
Es crea la institució del Comitè Científic de les JIA. Aquest comitè tindrà
com a objectiu supervisar que cada any es respectin tots i cadascun dels punts inclosos
en el Decàleg, per garantir l’estructura mínima de les JIA.
Totes les decisions es duran a terme democràticament amb la formula una
persona un vot (això inclou les modificacions en el present Decàleg). Amés, el
Comitè decidirà qui organitzarà les JIA cada any amb un 80% dels vots (juntament
amb el públic, 20% restant), en funció de les propostes rebudes, garantint la
condició itinerant de les Jornades (veure punts 3 i 7 del Decàleg).
Seguint el punt 16 del Decàleg, es reserva el dret d’escollir un 25% de las
sessions proposades per cada JIA. Així mateix, el Comitè Científic haurà d’estar
convenientment informat de cada etapa de l’organització de les Jornades per qui
les organitzin.
Formació del Comitè Científic
Las i els membres del comitè
seran sempre 8 i aniran rotant anualment de la següent manera:
cada any, dues persones del Comitè Organitzador de les noves JIA passaran a
formar part del Comitè Científic i les dues més antigues sortiran. D’aquesta manera
només seran membres del Comitè Científic joves investigadors/es que hagin
organitzat les JIA algun any, afavorint la mobilitat dins del Comitè i la
renovació d’idees.
Si el Comitè Organitzador d’alguna edició de les JIA incompleix el Decàleg
en algun punt, el Comitè Científic podrà impedir que es celebri el congres sota
el nom de “JIA”.
La legitimació del Comitè Científic i de la seva forma emana de l’aprovació
popular que la comunitat de joves investigadors/es atorgà al Decàleg i a la
present iniciativa en la sessió informativa del JIA’09. No creiem necessari
acudir a formes més autoritàries per garantir el compliment del decàleg i confiem
en el potencial del col·lectiu per dur a terme amb èxit aquest projecte i sense
conflictes d’ordre major.
Assemblea del JIA
2009 17/04/09
Revisada i actualitzada
pel Comitè Científic 2013/2014
ššš
-Bases a Tenir
en Compte al Presentar una Candidatura per Organitzar una Edició de les Jornades
de Jóvenes en Investigación Arqueológica
(JIA)-
Les trobades de Jóvenes en Investigación
Arqueológica (JIA) tenen com objectiu fomentar la discussió, el contacto i
la posada al dia en les investigacions entre aquelles persones que ens dediquem
a l’Arqueologia i encara no hem llegit la Tesis doctoral.
L’elecció d’una nova organització per les JIA la pren el Comitè Científic degudament
constituït juntament amb el públic assistent a les Jornades. El repartiment de
vots entre ambos responsables és a raó de 80% pel Comitè Científic (10% per
cada membre del mateix) y 20% pel públic assistent, que votaran la candidatura
guanyadora al finalitzar les Jornades.
Condicions a seguir per la presentació de candidatures JIA
Tot i que la decisió de la nova candidatura no està subjecta a una
normativa estricta (per donar una major llibertat a les diferents propostes presentades)
s’han de complir les següents condicions generals:
1)
Poden
presentar una candidatura per l’organització d’una nova edició d’unes JIA tots
aquells grups, col·lectius o organitzacions (prioritzant aquelles legalment
constituïdes) que treballin en l’àmbit de l’Arqueologia en el marc d’un centre
d’investigació o universitat de caràcter públic o una organització
cultural/professional sense ànim de lucre.
2)
Cap
membre de dit grup, col·lectiu o organització pot estar en possessió del títol
de doctor.
3)
No
incomplir el Decàleg de las JIA.
4)
Respectar
el disseny del logotip de les jornades així com el seu nom: Jornadas de Jóvenes en Investigación
Arqueológica (abreujat JIA) seguit de l’any en curs en format numèric. El
caràcter del congres és internacional i es pot escriure en el idioma que es desitgi
sempre i quan es proporcioni una traducció en castellà i en anglès, que donat
el cas serà: Young Researchers in
Archaeology Conference seguit igualment de l’any de l’edició en format numèric.
5)
Publicació
d’unes actes de les Jornades, preferentment en suport paper (veure punt 11 del
Decàleg).
6)
Les
candidatures per l’organització de la següent edició d’unes JIA han de ser
presentades al finalitzar les JIA en curs en un acte públic i com a part del
programa científic de les jornades. EL Comitè Organitzador disposarà del necessari
per que les diferents candidatures puguin ser presentades en igualtat de
condicions.
Aquestes condicions generals han de ser complides per la celebració d’una nova
edició de les JIA. El Comitè Científic, juntament amb el públic, valorarà les
candidatures un cop realitzades les presentacions i proporcionarà la seva
decisió abans de la finalització de les JIA en curs.
Punts que es valoraran en les candidatures per l’organització de les JIA
1) Viabilitat científica de la proposta
Es valoraran positivament aquelles candidatures que presentin una qualitat
científica demostrable en la seva proposta de programa. L’originalitat i la
continuïtat en la línia crítica i de foment del debat també es tindran en compte.
2) Viabilitat logística i organitzativa de la
proposta
Es valoraran positivament aquelles candidatures que presentin una qualitat
i capacitat demostrable per l’organització a nivell logístic i econòmic de les
jornades. Al respecte d’això, els següents punts són importants a l’hora de seleccionar
una proposta:
-
Disposició
d’instal·lacions per desenvolupar les Jornades (auditori, aules, etc.) dotades amb
la deguda infraestructura (pantalles, canons de projecció, etc.).
-
Pressupost
econòmic general orientatiu coherent i possibles línies de finançament realistes.
-
Ubicació
de la localitat/seu de les Jornades d’accés fàcil i econòmic.
-
Tarifa
d’inscripció econòmica: amb una tarifa orientativa d’uns 50 euros amb dret a
actes i considerablement menys –la meitat aproximadament– si les actes
finalment es publiquen en format digital (veure punt 11 del Decàleg).
-
Capacitat
per donar difusió a les JIA entrants (especialment pel que fa referència a
recursos web).
-
Experiència
organitzativa del grup, col·lectiu o organització que presenta la candidatura.
-
També
es valoraran molt positivament aquelles propostes que provinguin de agrupacions
expressament constituïdes per la celebració d’unes JIA i que tinguin intenció
de seguir constituïdes un cop finalitzades les Jornades.
Tots aquests punts són recomanacions per una bona valoració d’una proposta
de candidatura. No obstant, l’originalitat dins de la línia del Decàleg de les
JIA també es valorarà molt positivament.
El procés de selecció i el calendari de presentació de candidatures
Per presentar candidatures a les JIA s’ha d’entregar un dossier
en format .pdf amb la proposta de candidatura al Comitè Científic de les Jornades
(jiacomitecientifico@gmail.com).
La data límit per presentar el dit dossier,
serà de 15 dies laborals abans del inici
de les jornades.
A la setmana següent el Comitè Científic ordenarà tots els dossiers rebuts i els enviarà al Comitè
Organitzador, de manera que aquest pugui procedir a la seva publicació online a la pàgina web de les JIA amb una setmana d’antelació al desenvolupament
de les Jornades, quedant així garantit l’accés a les propostes per tots els
i las participants de les JIA.
Durant les Jornades es presentaran
les candidatures públicament, en la data que es reservarà per tal efecte dins
del programa científic. A aquest respecto, es preferible que la data elegida sigui
l’últim dia de les JIA i que es reservi al menys una hora a la presentació de les
diferents propostes. En el cas de que hi hagués varies, l’ordre de presentació s’escollirà
per sorteig.
Com s’ha indicat anteriorment, la decisió de valorar y seleccionar les
candidatures per organitzar les futures JIA recau sobre el Comitè Científic i
el públic assistent. Aquest últim podrà votar la proposta que li sembli més
apropiada en conformitat amb els punts anteriorment citats de dues formes possibles:
online o bé a les pròpies JIA a
través de butlletes que es posaran a la seva disposició. En qualsevol cas, el
Comitè Organitzador de cada sessió decidirà la forma en que aquesta votació es
durà a terme en funció de la disponibilitat de mitjans.
La decisió final (suma del 80%
dels vots del Comitè y del 20% dels vots del públic) es comunicarà abans de l’acabament de las Jornades. Dita comunicació
es realitzarà juntament amb l’acte d’entrega del segell de les JIA, entre el
Comitè Organitzador sortint i el Comitè Organitzador de la futura edició. En el
mateix acte es farà pública la nova constitució del Comitè Científic, del que hauran
d’haver sortit ja els/las dos membres antics per donar pas a las/els dos
noves/us.
Comitè Científic
2011/2012, 19 de desembre de 2011
Revisat i actualitzat
pel Comitè Científic 2013/2014
No hay comentarios:
Publicar un comentario